تصویر لودر

دوره فروشندگی حرفه ای طلا و جواهر

دوره فروشندگی حرفه ای طلا و جواهر

توانایی فروش طلا و جواهر یک مهارت است که نیازمند داشتن اطلاعاتی زیادی در صنعت طلا و جواهر است.اگر بخواهیم حقیقتا توانایی فروش طلاو جواهر را داشته باشیم باید ببینیم مایل هستیم در کدام دسته از انواع فروشندگان این صنعت قرار داشته باشیم.

چرا یادگیری این دوره ضروری است ؟

  1. فروشنده طلا یا جواهر که فقط توانایی اجرای دستورات و روش های دیکته شده کارفرما را دارد بدون اینکه اطلاعاتی در مورد طلا یا جواهری که میخواهد به مشتری ارائه کند داشته باشد.این نوع فروشگاه ها  معمولا از سیستم های فروش نوین همراه با بارکد و نرم افزارهای فروش با تعیین قیمت بر اساس قیمت روز طلا با قابلیت چاپ خودکار فاکتور استفاده میکنند و فروشنده  کافیست نام خریدار را وارد نماید و توانایی کار ساده با نرم افزار و چاپگر را داشته باشد.چنانچه مشتری سوالاتی در مورد نحوه محاسبه قیمت ،اجرت ساخت، ارزش افزوده،مالیات و…. را داشته باشد با جوابهای محدود و گاهی اشتباه روبرو میشود و یا اگر اطلاعاتی فنی و اضافه مربوط به کالای خریداری شده بخواهد معمولا با جوابهایی مانند نمیدانم ، اجازه بدید سوال کنم و …. روبرو میشود. حتی این فروشندگان اجازه تعویض طلا وجواهر و یا خرید طلا و جواهر از مشتری را ندارند چون اصولا توانایی انجام این کار را ندارند.فعالیت این نوع فروشندگان محدود به محیط کار بوده و هیچگونه جای پیشرفت و کسب اطلاعات اضافه ندارند.
  2. فروشندگان یا صاحبان کسب و کار طلا و جواهر که تازه کار هستند و با اندک اطلاعاتی که از طریق وب سایت های مختلف و یا کلاس های غیر استاندارد، بدون هیچگونه تجربه کاری اقدام به تاسیس یک طلا فروشی یا جواهر فروشی میکنند و به مرور تجربه فروش را کسب میکنند، این فروشندگان فقط امکان ارائه نحوه محاسبه قیمت طلا و جواهری که میفروشند را دارند و برای تعویض و یا احتمالا خریدحتما باید از افراد وارد مشورت بگیرند و یا با آزمون و خطا که اکثرا ضررهای زیادی دارد تجربه لازم را کسب کنند و در نهایت اطلاعات بدست آمده در مرور زمان ناقص و یا اشتباه خواهد بود و ممکن است به خاطر همین بی تجربگی مشتریان قابل توجهی را از دست بدهند.
  3. فروشندگان و صاحبان کسب و کار صنعت طلا و جواهر که با تجربه بوده و مدت زمان بسیار زیادی در این حرفه که عمدتا از نسلی به نسل دیگر منتقل شده است مشغول به فعالیت میباشند.هرچند تجربه نقش مهمی را در توانایی فروش کالابازی میکند اما در مورد فروش طلا و جواهر تجربه شرط لازم هست اما کافی نمیباشد. این نوع از فروشندگان به روز نیستند و در مورد علوم صنعت طلا و جواهر بصورت سنتی عمل میکنند و از تجربیات خود در مواجه با مشتریان استفاده مینمایند. در این حالت در بسیاری از مواقع با ارائه اطلاعات نادرست و گاها اشتبا ه،عمدا یا سهوا خریدار را به اشتباه می اندازند.
  4. فروشندگانی که علاوه بر تجربه دوره های تخصصی فروشندگی را گذرانده اند و جوابگوی بسیاری از سوالات مشتریان هستند.توانایی این فروشندگان در حدی است که اطلاعات علمی آنها کمک شایانی در فروش طلا و جواهر واحد صنفی دارد.

پیش نیاز دوره

به عنوان پیش نیاز این دوره متقاضیان ملزم به گذراندن دوره شناسایی مقدماتی گوهر ها (Gem Identification) می باشند و یا اینکه تجربه کافی در شناسایی سنگ های رنگی داشته باشند.

این دوره برای
چه کسانی مناسـب اسـت؟

فروشندگان طلا وجواهر

افرادی که بدنبال فرصت شغلی مناسب میباشند

افرادی که نیاز به پیشرفت در شغل خود دارند

واحد های صنفی طلاوجواهر که بدنبال مشتری بیشتری هستند

افرادی که تمایلی به پیشرفت در صنف طلا و جواهر ندارند

واحد های صنفی که اعتقادی به علوم جدید در صنعت طلا و جواهر ندارند

این دوره برای
چه کسانی مناسـب نیست؟

مدرک پایان دوره

شما دانش آموخته عزیز پس از پایان دوره و قبولی در امتحان موفق به دریافت مدرک بین المللی موسسه گوهرشناسی زرگر و دریافت معرفی نامه به سازمان فنی و حرفه ای کشور جهت شرکت در آزمون تئوری و عملی خواهید شد.

نحوه برگزاری امتحان پایان دوره

تئوری: تعداد ۱۰۰ سئوال ۴ گزینه ای به صورت تستی

عملی: شناسایی و تفکیک ۱۰ نوع گوهر

سرفصل های دوره

توانایی پاسخگویی علمی به مشتریان کنجکاو
فاکتور نویسی دقیق با کلیه نکات قانونی ، محاسبات مالیات و ارزش افزوده،اجرت ساخت ، سود و ....
تشخیص انواع سکه های طلا ،بانکی و غیره بانکی بودن،محاسبه حباب سکه و ....
توانایی محاسبه قیمت طلای روز با توجه به قیمت دلار و قیت جهانی طلا و حباب مثبت یا منفی
اصطلاحات مربوط به خرید و فروش طلای متفرقه ، آبشده ،دست دوم و فرمولهای بالا و پایین بردن عیار با استفاده از شمشش یا آلیازهای مختلف
نکات مهم در مورد تشخیص عیار، تجربه محک زدن، روشهای مختلف نوین تعیین عیار،آشنایی با فلزات قیمتی
آشنایی با بازارهای فروش در ایران،بنکداری،کیفی،خرده فروشی
انواع روشهای تهیه جنس جهت طلافروشی یا جواهر فروشی
نکات مربوط به جواز کسب،انواع جواز کسب،مسائل مربوط به مالیات و ارزش افزوده
روانشناسی خرید و فروش طلا و جواهر
آشنایی با سنگ های گرانبها و اصطلاحات مهم بکار رفته در فروش جواهرات
انواع ترازو و نحوه استفاده از ترازو،تعریف واحد های مختلف وزن طلا و سنگهای گرانبها وتبدیل وزنها
برآورد وزن سنگهای سواره
روشهای قیمت گذاری جواهرات و کارشناسی جواهرات
نکات امنیتی و موارد قانونی در هنگام خرید و فروش طلا و جواهر
محاسبات قیمت تمام شده نهایی یک قطعه طلا و یا جواهر
آشنایی با روشهای ساخت طلا و جواهر
روشهای سفارشی سازی و مواردی که هنگام سفارش گرفتن از مشتری باید رعایت کرد
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.