تصویر لودر

آموزش گوهرشناسی پیشرفته + آشنایی با انواع برش‌های سنگ

آموزش گوهرشناسی پیشرفته

لیست محتوا

آموزش گوهرشناسی پیشرفته + آشنایی با انواع برش‌های سنگ

آموزش گوهرشناسی پیشرفته شامل نکات بسیار کاربردی است که تا حدودی از مباحث تئوری فاصله می‌گیرند و وارد حوزه کارهای عملی می‌شوند. درواقع بعد از گذراندن این دوره همه چیز برای ورود به بازار کار مهیا خواهد بود و شما با کسب تجربه لازم می‌تواند یکی از پول‌سازترین شغل‌های شناخته‌شده را داشته باشد.

مهم‌ترین بخش این دوره را کارهای عملیاتی مانند پولیش و برش انواع گوهرها در برمی‌گیرد و به‌تبع آن شناخت و نحوه کار با دستگاه‌های مختلف نیز آموزش داده می‌شود. علاوه بر این موارد نکات تکمیلی بسیار مهمی در آموزش گوهرشناسی پیشرفته وجود دارد که با حضور در آموزشگاه گوهرشناسی زرگر، می‌توانید آن‌ها را فرابگرید.

پولیش سنگهای قیمتی چگونه است؟

معنای لغوی پولیش را جلا دادن و آراستن عنوان کرده‌اند و این اصطلاح برای سنگ‌هایی به کار می‌رود که توسط ابزارها و دستگاه‌های خاصی، گرد و صیقلی می‌شوند. معمولاً سنگ‌هایی برای فرایند پولیش دادن انتخاب می‌شوند که اندازه‌ای بین 1 تا 5 سانتی‌متر داشته باشند و قرار است بر روی زیور‌آلات و لوازم تزئینی قرار ‌گیرند.

با توجه به ارزش‌افزوده بسیار خوب سنگ‌های قیمتی، عملیات پرداخت آن‌ها مهم و حساس می‌باشد چراکه باید ارزش اقتصادی آن‌ها نه‌تنها حفظ شود بلکه افزایش نیز پیدا کند.

دستگاه‌های مختلفی که دقت و حساسیت بسیار بالایی دارند برای پولیش سنگ‌ها مورد استفاده هستند که تمامی آن‌ها در حین آموزش گوهرشناسی پیشرفته مورد بررسی قرار می‌گیرند. انجام عملیات پولیش بر روی گوهرها به‌واسطه رنگ، شفافیت و جلاپذیری مطلوبشان، امکان‌پذیر است. این سنگ‌های قیمتی علاوه بر اینکه برای تزئین جواهرات مورد استفاده قرار می‌گیرند، خود به‌تنهایی نیز می‌تواند ازجمله دارایی‌های ارزشمند محسوب شوند. مهم‌ترین سنگ‌هایی که قابلیت پولیش‌کاری دارند، فیروزه، جاسپر، عقیق، آمیتیست، رز کوارتز، مالاکیت و هماتیت هستند.

آموزش گوهرشناسی پیشرفته

یکی از سرفصل‌های مهم آموزش گوهرشناسی پیشرفته، بررسی این سنگ‌ها و فراگرفتن نحوه پولیش آن‌ها، با اصولی‌ترین روش‌های ممکن است. در حقیقت هرکدام از این گوهرها، نکات و روش‌های منحصربه‌فردی برای صیقلی شدن دارند.

روشها و دستگاههای پولیش، شامل چه مواردی میشوند؟

یادگیری پولیش‌کاری در دوره آموزش گوهرشناسی پیشرفته با دو روش کلی دنبال می‌شود که برای هر دوی آن‌ها تمام ابزارها و مواد اولیه لازم یکسان است، به‌جز دستگاه‌هایی که مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این دوره آموزشی، نحوه کار کردن با دو دستگاه تامبلر پولیش دورانی و لرزشی که بیشترین کاربری را برای صیقل دادن سنگ‌های قیمتی دارند، تدریس می‌شوند.

اگر برای پولیش سنگ‌های قیمتی از دستگاه دورانی استفاده شود، مدت‌زمان آماده‌سازی گوهر حدوداً یک ماه خواهد بود اما این زمان برای دستگاه لرزشی حدوداً ۱۵ روز است. ویژگی بارز این دو دستگاه پولیش، این است که تقریباً تمامی مراحل کار توسط خود دستگاه انجام می‌شود و کارهای جانبی زیادی نیاز نخواهد بود.

به‌طورکلی مواد اولیه، دستگاه‌ها و ابزارهایی که برای عملیات پولیش دادن نیاز است شامل موارد زیر است که در طی آموزش گوهرشناسی پیشرفته تمامی آن‌ها تدریس خواهند شد:

  • سنگ‌ریزه‌هایی که امکان صیقل دادن آن‌ها وجود دارد
  • دستگاه‌های پولیش لرزشی یا دورانی
  • پودر سنگ یا شن‌های ساینده
  • پودر پولیش صیقل دهنده
  • صابون به‌منظور جلا دادن سنگ

مهمترین نکاتی که برای پولیش سنگ باید به آن توجه کنید

همان‌طور که گفتیم صیقل دادن سنگ‌های قیمتی باید با بیشترین دقت ممکن انجام شود تا کمترین خسارت به گوهر وارد شود. در آموزش گوهرشناسی پیشرفته ضروری‌ترین نکاتی که باید مورد توجه قرار گیرند، بیان می‌شوند که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

  • تمیز کردن سنگ‌ها و ابزارهای مورداستفاده پس از هر مرحله
  • عدم انتخاب سنگ‌هایی که ترک و حفره دارند (به این دلیل که پودرهای ساینده درون حفره‌ها قرار می‌گیرند و در بلندمدت موجب تخریب سنگ می‌شوند).
  • روغن‌کاری مرتب دستگاه پولیش. این کار عمر مفید دستگاه را بالابرده و کیفیت نهایی کار را بهبود می‌بخشد. باید مراقب بود که روغن بر روی تسمه دستگاه نریزد تا موجب چسبندگی و لغزندگی آن نشود.
  • پیروی از استانداردهای موجود برای استفاده از ترکیبات پودر پولیش ساینده‌ها و مواد صیقل دهنده

انواع برش گوهر

انواع روش‌های برش ازجمله مهم‌ترین مباحثی است که در آموزش گوهرشناسی پیشرفته به آن پرداخته می‌شود. تراش سنگ‌های قیمتی با توجه به ‌سختی و وزنی که دارند، متفاوت هستند و هر یک از آن‌ها دستگاه، ابزار و شرایط خاص خود را می‌طلبند. برش‌کاری سنگ، تأثیر بسزایی در زیبایی آن دارد و برای این منظور از لوازم مختلفی مانند عینک که جنبه‌ی محافظتی برای اپراتور دارند، مته الماس، دستگاه براق‌کننده، وسایل پرداخت، سنگ فرزهای سبک و قلمی، دستگاه سنباده به همراه انواع ورق‌ها با سختی متفاوت، تراش الماسه و دستگاه برش سنگ استفاده می‌شود.

تمامی این موارد کاربردهای گسترده‌ای دارند و کسب مهارت در هریک از آن‌ها در طی آموزش گوهرشناسی پیشرفته میسر خواهد شد به‌طوری‌که هنرجویان آماده حضور در بازار کار بشوند. علاوه بر این، روش‌های مختلفی برای برش سنگ‌های قیمتی وجود دارد که می‌توانند بسته به نوع سنگ انتخاب شوند.

تراش صاف یا Flat

یکی از مهم‌ترین مباحث کاربردی در آموزش گوهرشناسی پیشرفته، برش تخت انواع گوهر است که اغلب برای آماده‌سازی نگین انگشتر به کار می‌رود. این روش می‌تواند بر روی سنگ‌هایی با شکل دایره، مربع، مستطیل و بیضی انجام شود

آموزش گوهرشناسی پیشرفته

تراش پلکانی

این روش بیشتر برای ایجاد تراش مستطیلی بر روی سنگ‌های قیمتی اعمال می‌شود و ازجمله برش‌های آسان به‌حساب می‌آید. تراش پلکانی به‌خوبی درصد خلوص سنگ را حفظ می‌کند و نمایشی عالی از رنگ‌های آن ایجاد می‌نماید. این برش در زمرد با توجه به ناخالصی بسیار پایینی که دارد، به‌طور گسترده‌ای استفاده می‌شود.

برش برلیان

تراش برلیان برای سنگ‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که درخشندگی زیادی داشته باشند. بیشتر سنگ‌هایی که با این روش برش داده می‌شوند دارای بیشترین درصد خلوص و شفافیت هستند. تراش برلیان دارای پیچیدگی‌های خاصی است؛ به‌طوری‌که بر روی سنگ، نقش‌های مثلثی یا لوزی‌شکل ایجاد می‌شود. در مباحث آموزش گوهرشناسی پیشرفته سه نوع مختلف برای این برش بیان‌ می‌شود که شامل برلیان اروپایی آنتیک، معدنی قدیمی و نوع گرد و مدرن است.

تراش دامله یا کابوشن

یکی از قدیمی‌ترین برش‌های که در گذشته ارائه می‌شده و هنوز هم اهمیت خود را آموزش گوهرشناسی پیشرفته حفظ کرده است، برش کابوشن است. شکل نهایی سنگ طی این عملیات شبیه به یک گنبد خواهد بود. اکثر انگشترهای فیروزه با این روش تراش داده می‌شوند و سطح زیرین آن‌ها صاف شده و قسمت رویی سنگ حالت محدب به خود می‌گیرد.

آموزش گوهرشناسی پیشرفته

برش اسچر یا Asscher Cut

یکی از پرطرفدارترین برش‌های که می‌توانید در آموزش گوهرشناسی پیشرفته آن را فرابگیرید، تراش اسچر است که بیشتر بر روی نگین حلقه‌های ازدواج استفاده می‌شود. این شیوه به‌صورت پلکانی و مربعی لحاظ می‌شود. بعد از اتمام کار وقتی از بالا به سنگ نگاه کنید یک هندسه هشت‌وجهی در آن مشهود است که بسیار خواستنی جلوه می‌کند.

علاوه بر آنچه بیان شد، روش‌های متعددی دیگری نیز وجود دارند که در آموزشگاه گوهرشناسی زرگر می‌توانید فرابگیرید تا به این طریق بتوانید طیف گسترده‌تری از سنگ‌ها را برش بدهید.

آموزش گوهرشناسی در تهران

امروزه گوهرشناسی با توجه به اهمیت و پتانسیلی که برای کسب درآمد و همچنین دستیابی به حس  هنردوستی دارد، بسیار مورد استقبال قرار گرفته‌ است. ازاین‌رو، تبلیغاتی زیادی در سطح شهر و وب‌سایت‌ها تحت عنوان دوره گوهرشناسی در تهران به چشم می‌خورد؛ اما برای انتخاب یک آموزشگاه مناسب، بهتر است به برخی نکات توجه نمایید تا بهترین بهره را از هزینه، زمان و انرژی که صرف می‌کنید ببرید.

گوهرشناسی یک کار کاملاً تخصصی است که آموزش آن علاوه بر تسلط بر مباحث تئوری، نیاز به تجربه و سال‌ها حضور در این حوزه دارد. آموزشگاه و آزمایشگاه گوهرشناسی زرگر از مراکزی است که آموزش گوهرشناسی پیشرفته و مقدماتی را با بالاترین کیفیت ارائه می‌دهد. این آموزشگاه با برگزاری کلاس‌های آموزشی در فضایی کارگاهی، کاربران و هنرجویان خود را تا رسیدن به مهارت لازم همراهی خواهد کرد. درصورتی‌که دوره‌های مقدماتی و پیشرفته گوهرشناسی را پشت سر بگذارید قادر خواهید به تمام آنچه در این حرفه نیاز دارید، دست یابید.

اشتراک گذاری
Picture of جواهری زرگر

جواهری زرگر

آموزش گوهرشناسی پیشرفته + آشنایی با انواع برش‌های سنگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.